Pages

Sunday, August 26, 2012

Buat baik berpada-pada

Dalam perjalanan balik masa pergi Cameron Highlands baru-baru ni, aku singgah dekat petronas Ringlet sebab kami nak pergi tandas. Aku sampai je dekat tandas tu, dah ada 5-6 orang beratur tunggu giliran untuk melepaskan hajat. So nak tak nak terpaksa la beratur juga. Aku dan adik aku adalah orang yang terakhir sekali beratur. Adik aku masuk tandas, tinggal aku seorang je masih setia menunggu giliran.

Tiba-tiba datang sekumpulan manusia lagi nak guna tandas. Kumpulan tu ada kot dalam 7-8 orang, dari budak kecik, remaja, dewasa, nenek semua ada, mungkin satu keluarga.  Dalam kumpulan tu ada nenek yang agak uzur, berjalan pun dipapah oleh anaknya ke cucunya entahla. Dalam hati, aku dah niat nak bagi nenek tu guna tandas dulu. Adik aku keluar je, terus nenek tu minta izin pada aku yang dia nak masuk tandas dulu. Tak tahan dah katanya. So aku pun bagila, sebab niat asal pun memang nak bagi dia dulu. Lepas nenek tu keluar, tiba-tiba muncul seorang lagi nenek, tapi tak la seuzur nenek tadi, jalan pun masih gagah lagi aku tengok. "Bagi mokcik masuk dulu la" katanya pada aku yang masih terpacak betul-betul depan pintu tandas tu. Aku pun, tanpa berkata-kata terus senyum sambil tangan didepakan ke pintu, tanda membenarkan. 'Ikhlas, ikhlas, ikhlas'..aku berkata-kata dalam hati. Elok je pintu terbuka, nenek tu keluar dan aku telah angkat kaki nak masuk tandas, tiba-tiba aku terasa macam ada orang tepuk bahu aku, "Dah tak tahan sangat ni, nak masuk dulu boleh?" Aku terkaku jap, tak tahu nak jawab apa sambil tengok muka makcik tu mengharapkan jawapan dari aku. "Maafla makcik, saya pun dah lama tunggu ni, tak tahan juga ni" jawab aku sambil buka pintu tandas. Aku melepaskan hajat dengan perasaan tidak tenang sama sekali, rasa bersalah sungguh. Argghh..kenapa waktu tu la ramai betul veteren yang nak guna tandas tu.

Buat baik berpada-pada, buat jahat jangan sesekali. Telah berpada-padakah aku?

No comments: